MENIRU??? sudah tentu boleh punye...

Dengan nama Allah yang Maha Pencinta dan Mempunyai segala cinta...



Ada satu cerita nie yang aku nak kongsikan Al-kisah nie..
selepas balik dari kuliah, tetiba aku gatai nak pergi ke bazaar ramdhan then ajak la member2 aku yang lain..
aku dan member2 aku terus tunggu ke bus stop...actuaally aku paling tak suka tunggu bas...sakit hati je! sebab sakit hati?? hanya Tuhan saje yang tahu...=_=''
ada member sorang nie maybe dye kebohhhsannnan teramat tunggu bas punye lambat mcm siput dia mula start buat tajuk gossip dye...
aku malas nak layan sebenarnya kalau bab2 annoying pasal orang lain tapi disebabkan nak jaga hati kawan punya pasal then aku hanya mampu setakat jadi tukang pendengar setia je la..
dok tengah khayal dengar dia bercerita, tetiba dia tanya pendapat aku dan mengadu..

 "mengenai seorang hamba Allah iaini kawan dia yang suka meniru hasil kerja/assingment orang"

jawapan aku senang je..."jangan layan orang macam tu...kalau dia tetap minta juga assingment ko, ko cakap je dgn dia LANGKAH MAYAT AKU DULU!!...ade bran???" 
haha...kalau aku jawab mcm tu of course la aku kena hantuk dgn handbegnye dr uptown tu....puffttt >_<

**************************************************************
hmmm...susah jgak kalau jumpa manusia macam nie lagi-lagi kawan sendiri kan...
dah bagi nasihat tapi tak reti makan saman..ish3...manusia ohh manusia...


kalau bagi pendapat aku yang sebenarnya, 
part tiru meniru nie dalam assingment, quiz, test, final exam or whatvever itu semua sudah sebati dengan student..
bohonglah student langsung tak pernah meniru...
kemungkinan  orang tu cara belajarnya dengan cara meniru..meniru pon ada caranye dan teknik-tekniknya..cara belajar nie ada macam-macam teknik.
.seperti aku cara belajarnya, kebiasaannya aku selalu study sebelum tido..then bila nak tido plak aku selalu bayangkan ape yang aku paham time study tadi..tu je  la aku selalu buat...
ikut keselesaan individu itu jugak cara belajarnya..
haaaa.....kalau nak tahu lebih lanjut pasal teknik-teknik nie, just tanye dengan Encik Google je..mcm2 nnti dia bagitau...lagipun manusia nie dilahirkan dalam dunia nie ada macam2 ragam dan cara tersendiri..just think positive je!^___^

kalau agak-agak tak puas hati dengan jawapan aku tu ada lagi tips...actually just straight to point empunya badan cakap ape yang kita rasa tak puas hati dan tegur dia dengan cara yang BAIK..bukan cari gaduh dengan dia..itu bagi seorang yang ada semangat keberanian untuk menghadapinya lah...kalau tak berani pun just report je dengan lecturer..haa tahu la lecturer tu nak membebel atau nak amik tindakan ke atas dia...

sebenarnya meniru dalam peperiksaan atau dalam assingment sekali pun ia tak salah kerana itu semua ciptaan kaum barat dan kebetulan pula soalannye susah segala susah sampai otak genius pon susah nak terjemahkan apa jawapannya sebenarnya....


TETAPI! cuba fikir balik apa tujuan kita bersusah payah datang ke dewan peperiksaan/universiti semata-mata nak meniru??
adakah ia halal caranya dan adakah Allah redha dengannya??
lebih baik kita gagal daripada kita meniru yang boleh menyebabkan ALLAH murka dengan kita...
ingatlah..rezeki ada di mana-mana dengan syarat : 
INGAT! D.U.I.T...Doa,Usaha,Istiqomah,Tawakal...itu je !

disini aku akan kongsi blog yang aku telah selidiki mengenai meniru...

that's only my opinion for her that i try as i can to help her...
mudah-mudahan Allah mempermudahkan segala urusan dalam bulan Ramadhan tahun ini...amiinnn =D

Comments

Post a Comment

Eh! ada orang bercakap-cakap..

Popular posts from this blog

Serta-Merta..

0426