Pengharapan dalam sebuah mimpi.

Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Ini kali kedua dalam hidup aku bermimpi yang teramat sedih. Sungguh aku menangis tak henti-henti hingga tersedar dari tidur. Aku bangun melihat sekelilingku masih sama. Cuma yang lainnya aku sedar tiada orang disebelah dari tempat tidur aku. Mungkin mak dah bangun mengemas barang di dapur. Termangu jugak aku dibuatnye. Dan lagi ketara rasa sedihnye aku masih dapat rasa walau dalam sedar. Lagi pun, sebelum2 ni aku kerap jugak mimpi yang sedih, aku sendiri pon tak tahu kenapa. Adakalanya, aku rasa dalam mimpi tidur pun Tuhan nak uji aku. Hati ini dah cukup kental jika diuji uji seperti itu. Tapi, ia tetap sama kentalnye dengan orang yang lagi hebat ujiannya...Bersyukur kpd Tuhan masih beri ujian ikut kemampuan ku ini...

Dalam mimpi itu, ia seolah-olah ia membawa aku satu situasi..dimana keadaan itu aku nak zahirkan di alam nyata tapi tak mampu nak luahkan. Lama jugak pendam dan aku cuba banyak kali nak luahkan namun ia tetap tak berjaya. At the end, ia terjemah dalam mimpi. Sungguh dalam mimpi itu, aku merayu-rayu, memujuk mujuk dan berharap sangat dihadapan mereka bersatu semula dan pulang ke kampung bersama sama seperti biasa dengan pernuh kemeriahan sama seperti dulu. Ya, aku melutut depan mereka dan menangis teresak-esak depan mereka...tapi...mereka tak hiraukan langsung tangisan aku.....itu mungkin ada jawapan tersirat yang Allah tunjukkan pd aku yg tak lelah meminta-minta mereka bersatu semula...Mungkin mereka dah berusaha tapi aku masih tak faham-faham lagi keadaan mereka...Anak mana yang sanggup melihat depan mata sendiri ujian ibu bapa telah diduga seperti ini. Anak mana yang sanggup melihat ibu bapa dalam kesedihan seorang diri. Istilah keluarga bilamana dia sakit kau pun akan rasa sakit. Itu memang lumrah selagi darah genetik itu mengalir dalam badan.

Bohonglah aku tak mengaku aku cemburu. Cemburu pabila melihat  sebuah keluarga bersatu dan berkumpul dengan penuh rasa gembira. Saling usik mengusik antara satu sama lain. Saling tolong menolong dan berkasih sayang antara satu sama lain. Aku pun pernah merasai sebegitu. DULU. Nikmatnya aku rasa masa tu hanya Tuhan saje tahu. Dan sekarang nikmat tu mungkin Allah dah tarik semula. Yalah, mereka adalah pinjaman Allah. Bila2 masa Allah nak amik semula hak Dia bila Dia kehendak. Mungkin dalam tak sedar aku leka dengan nikmat yang diberiNya. Jadi, bila sesetengah induvidu membuang ibu bapanye, tak menghiraukan ahli keluarganya, saling menyakiti antara satu sama lain aku rasa marah sangat. Sangat sangat menyakitkan hati aku. Kalaulah apa yang aku tanggung ni dorang rasa apa aku rasa sekarang dorang tak kan buat mcm tu. Tiada harta dan nikmat yang besar Allah dah kurniakan kepada kita selain ilmu dan kekeluargaan. Hargainya sebelum Allah tarik semula mereka. Ajal dan kehidupan, rasa gembira dan sedih itu semua hak Allah. Mungkin juga, Allah didik aku belajar erti menghargai orang sekelilingku.

Walaupun ujian ini berat bagiku dan ahli keluargaku, mak abah selalu beri peringatan pada aku. Dan aku rasa peringatan itu adalah amanat aku di dunia ini. "Jadi anak yang solehah, jaga maruah diri dan mak abah, belajar rajin-rajin. dan besar jangan lupa mak abah".


*Andai itu sudah tertulis di luh mahfuz kehidupan ahli keluargaku dan diriku tertulis begitu, kuatkan diriku untuk menerima segala qada dan qadar Mu dan pujuklah hati aku dan redhakan aku walau apa jua keadaan mengikut keredhaanMu. Mungkin di dunia ini aku tak dapat dihimpunkan bersama insan-insan tersayang, moga disyurga kita bertemu dan berhimpun bersama. Walau apapun aku tak berputus asa segala pengharapan dan doa aku tak terputus hingga nadi terakhir aku supaya seluruh ahli keluarga yang aku paling sayangi dapat berhimpun semula. InsyaAllah...



"Selamat hari raya maaf zahir batin dari diri saya dan seluruh ahli keluarga saya. Jangan segan menziarahi teratak kami. Kami bebesar hati menerima kunjungan kamu. Sayangilah insan-insan di depan kamu selagi mereka masih ada. Moga Allah merahmati kamu dan ahli keluarga kamu sentiasa" 
:)



Big girl no cry :')

Comments

Popular posts from this blog

Serta-Merta..

0426