sedetik seketika....

Bismillahirrahmanirrahim..

setelah terbangun dr lena mimpi2, aku bergegas ke toilet untuk membersihkan diri ku. Kemudian, megemas sedikit2 yang mana patut. Bagiku ia sudah menjadi habit setelah aku belajar untuk mendisiplinkan diri aku dgn lebih giat lagi. Dahulu, ketika zaman sekolah rendah lagi..semua orang cakap apabila sudah memasuki alam Universiti, semua perkara dibuat sendiri tanpa bantuaan sesiapa pun. Pada masa itu, aku tidak matang dan aku adalah salah seorang anak paling manja dalam keluarga aku walaupun aku nie adalah anak sulung dalam adik beradik aku. Abah aku, dia perasan tebiat anaknya yang ini yang suka buat sesuatu mengikut kehendaknya tanpa memikirkan sekeliling. Oleh itu, dia menyuruh aku memasuki sebuah asrama ketika umur aku 16 tahun. Pada masa itu, aku berasa sangat takut dan takde confident langsung. Macam-macam cara aku memujuk abah aku tu. Tetapi sedia maklum apabila dia sudah memutuskan sesuatu keputusan maka tiada sesiapa yang boleh menbangkangnya. Akhirnya aku masuk jua sebuah asrama di sebuah Sekolah Teknik Perdagangan,JB  (SMTPerd). Macam biasa, apabila sesuatu yang kita tak suka terpaksa melakukan sesuatu yang tidak gemari pasti akan memberontak tak pun akan rasa sedih sebab keinginan ditolak mentah2. Aku masuk sekolah dengan perasaan sebal dan sedih. Tapi kesedihan aku tu tak akan tunjukkan air mata sekali pun di hadapan mak abah aku. Abah tanya kepadaku " Akak okey duk kt asrama?" time tu aku rasa nak menangis dan memberontak semahu-mahunya tetapi apakan daya, aku malu menunjukkannya kepada abahku dan mak aku. Aku sedapkan hati aku sendiri dan menanamkan kepercayaan bahawa abahku buat keputusan ini hanya demi kebaikan untuk aku sebenarnya. Aku terima keputusan abah ini dengan redha dan pasrah sebagai anaknya setelah mereka banyak bersusah payah demi aku selama ini..

Setelah menjalani kehidupan separa remaja di asrama di sana, akhirnya aku berjaya membawa kejayaan hasil usaha aku sendiri dan rezekiNya. Bersyukur tak terkira. Kemudian, aku mendapat 2 tawaran iaitu tawaran melanjutkan pelajar ke IPTA dan Matrikulasi. Aku begitu teruja mendapat tawaran ke matrik kerana since sekolah menengah rendah lagi aku pasang nekad untuk melanjutkan pelajaran ke Matrik. Tetapi, apakan daya lagi, keputusan aku dibantah lagi oleh abah. Abah menyuruh aku melanjutkan peljaran aku di IPTA. Katanya, ia selamat dan lagi terjamin. Aku sedikit terkilan dan kecewa kerana aku ingin bersaing dengan rakan-rakanku di matrik kemudian melanjutkan pelajaran ke degree terus. kira bagiku jalan itu paling cepat. Walauapapun, aku terima kehendak abah aku jua. Sebelum ni pun aku pernah solat hajat dan solat istiharah atas pemilihan pengajianku. Tapi entah mengapa aku mendapat sebuah mimpi aku bertungkus-lumus belajar di sebuat Universiti terkemuka dalam bidang engineer. Aku sedari aku mula minat mempelajari dalam bidang engineer since zaman sekolah lagi. Jadi aku decide untuk melanjutkan pelajaran di U juga. Aku percaya setiap keputusan yang diberkati oleh ibu bapa pasti Allah turut memberkatinya jua. Akhirnya, aku sekarang berada di Universiti yang terhebat. Dalam U nie aku cuma amik kos pengajianku selama 2 tahun shj. Means that, it is noting difference between Matric and IPTA. Disini jua, aku banyak mempelajari ilmu dari kemahiran fizikal hingga mantal. Banyak juga cabaran dan onak duri tapi selagi handak mencapai kejayaan pasti tiada yang mustahil bagiku. :-)

P/S : Hari ini aku ingin memasuki kata-kata ilmiah dr seorang rakan bloggerku, DSim
setiap coretannya banyak pengisian dan banyak membangkitkan semangatku. Aku harap apabila suatu hari aku terleka, akan kau membaca semula catatannya yang tersurat dalam cerita-ceritaku ini.


Owh, ada ayat best semalam aku jumpa. Semalam kowt. . mungkin kelmarin. 
Ingat - ingat lupa dah.

لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ
 وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ

Aku tertarik dengan ayat La Tahzan ( jangan bersedih ) sebab itu sahaja yang aku tahu. 

*sigh. 

Cari buku terjemahan diruang tamu. Surah Al - Hijr, ayat 88. Jumpa ;

Janganlah engkau menujukan pandanganmu (serta menaruh hati) kepada nikmat kesenangan yang kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka (yang kafir itu)-*513- dan janganlah engkau merasa dukacita terhadap mereka (kerana mereka tidak beriman dan tidak dapat menguatkan Islam sebagaimana yang engkau harapkan); dan sebaliknya hendaklah engkau merendah diri kepada orang-orang yang beriman (sekalipun mereka dari golongan fakir miskin).

-*513- : Pada suatu masa dalam zaman Nabi, orang - orang Islam di Madinah tidak senang hati melihat barang - barang dagangan yang banyak dibawa dari luar oleh orang - orang kafir di situ. Sebab itulah turun firman Allah Ta'ala ini yang ditujukan kepada Nabi Muhammad ( s.a.w ) tetapi bertujuan mangajar umatnya supaya janganlah mereka terharap - harap dan menaruh hati semata - mata kepada harta kekayaan seperti yang ada pada orang - orang kafir itu, kerana Allah Ta'ala telah mengurniakan kepada orang Islam kitab suci Al - Quran yang lebih besar dari segala jenis harta kekayaan dan kesenangan. Oleh itu, hendaklah orang - orang Islam menurut ajaran Al-Quran dengan sepenuhnya supaya mereka dapat menikmati kesenangan dan kebahgiaan yang sebenar-benarnya,bukan sahaja di dunia tetapi juga diakhirat kelak.

Ayat ini, aku baca betul - betul sebelum aku pergi berniaga. Macam ditarik beribu tekanan, lalu semua tekanan itu dilepaskan bersama anak panah, menusuk tepat hatiku. Terasa habis. 

setiap doaku moga dia menjadi seorang pemuda soleh yang dinanti-nantikan oleh seorang srikandi yang solehah :)

Comments

Popular posts from this blog

Serta-Merta..

0426